Introductie:
Als introductie van het thema "winter" kun je samen met de kinderen een filmpje van Koekeloere kijken. Er zijn meerdere filmpjes te vinden van Koekeloere over winter.
Ik vind dit een leuke introductie want zonder sneeuw is er natuurlijk ook geen sneeuwman. Na afloop van het filmpje kun je een kringgesprek voeren over het filmpje en natuurlijk de winter.
Hieronder de link naar het filmpje "ik wil sneeuw"
https://www.npostart.nl/koekeloere/05-01-2011/TELEA_1062180
Rekenactiviteit:
Sneeuwballen gooien.
Doel: Cijferherkenning stimuleren, tellen t/m10, geheugentraining.
Benodigdheden:
- kikker en zijn vriendjes kaartjes.
- watjes of watten bollen.
- cijferkaartjes t/m 10.
De kinderen mogen sneeuwballen gaan gooien/leggen. Voorbeeld: leg het kaartje van kikker neer. Geef mondeling de opdracht om 3 sneeuwballen ( watjes) bij kikker neer te leggen. Om het wat moeilijker te maken kun je meerdere personages neerleggen en van te voren vertellen welk getal bij welk personage hoort. De kinderen moeten dan ook het getal en personage onthouden.
Je kunt bij deze activiteit alle getallen t/m 10 gebruiken. Dit kan zowel mondeling als visueel.
Deze opdracht kan klassikaal gedaan worden maar ook individueel. Als een leerling individueel met deze opdracht wil werken is het handig om van te voren alvast een getal bij de personages te leggen.
Taalactiviteit:
Rijmen.
Doel: het rijmen oefenen via rijmkaartjes.
Benodigdheden:
- rijmkaartjes ( kleur en zwart/wit).
Op de rijmkaartjes staan verschillende woorden. De kinderen moeten de woorden die op elkaar rijmen bij elkaar zoeken. Dit kan op twee niveaus.
Niveau 1:
De kaartjes die bij elkaar horen hebben dezelfde kleur. Via deze kleurherkenning kunnen de kinderen de rijm woorden makkelijk bij elkaar zoeken.
Niveau 2:
Dit zijn dezelfde woordkaartjes alleen zijn deze niet gekleurd. Hier moeten de kinderen dus goed voor kunnen lezen en rijmen.
Deze activiteit kan zowel klassikaal als individueel worden uitgevoerd.
Beeldende activiteit:
Sneeuwbol maken.
Doel: de fijne motoriek oefenen doormiddel van: knippen, plakken en kleuren.
Benodigdheden:
- 2 ronde vouwblaadjes ( klein en een iets grotere).
- 1 driehoekig vouwblaadje.
- potloden
- schaartjes
- lijm
- evt. plaatjes van kikker en zijn vrienden.
De kinderen maken van vouwpapier een eigen sneeuwbol. Ze mogen zelf bepalen hoe deze sneeuwbol ingevuld wordt. Ze mogen plaatjes van kikker en zijn vriendjes gebruiken maar dit moet niet. De kinderen mogen gebruik maken van: lijm. schaartjes, vouwpapier, potloden en evt. plaatjes van kikker en zijn vriendjes.
Laat de kinderen eerst de sneeuwbal maken en daarna pas versieren. De sneeuwbal kun je maken door 2 ronde vouwblaadjes te gebruiken ( 1 kleine en 1 grotere) en een driehoekig blaadje. Als de sneeuwbal in elkaar is geplakt kunnen de kinderen het kleine vouwblaadje ( binnenkant sneeuwbal) versieren met potlood en evt. een plaatje.
Dansactiviteit:
Pinquindans.
Doel: de grove motoriek oefenen door de bewegingen van de pinquins.
Benodigdheden:
- liedje/dans filmpje.
Zet het filmpje van de pinquindans op het digibord zodat de kinderen kunnen meedansen. Het is een standaard dansje wat vaak herhaald wordt. Kinderen zullen dit dansje al snel door hebben.
Ook leuk om als opvoering te gebruiken voor bijv. ouders of andere kinderen.
Het filmpje kunt u vinden onder het kopje: "digitaal".
Activiteit m.b.t. wereld oriëntatie:
levenscyclus van een sneeuwman.
Doel: de kinderen bewust maken van de levenscyclus van een sneeuwman.
Benodigdheden:
- 1 rond vouwblaadje
- 4 losse papiertjes
- stiften
- lijm
Bespreek ten eerste met de kinderen hoe je een sneeuwman moet maken. Vervolgens ga je het hebben over de benodigdheden. Belangrijk voor een sneeuwman is natuurlijk sneeuw maar het moet ook koud blijven. Je kunt hier een kringgesprekje over houden. Stel tijdens dit gesprek de vraag: Hoe komt het dat de sneeuw uiteindelijk weer verdwijnt? Laat vervolgens het voorbeeld zien en leg de kinderen uit dat ze deze ook zelf gaan maken. Als dit allemaal duidelijk is kunnen de kinderen bezig gaan met tekenen en kleuren. Wat bij deze opdracht belangrijk is, is dat de kinderen de tekeningen op de goede volgorde/plek plakken.
Om het makkelijker te maken kun je zelf voor kaartjes zorgen. Dan moeten de kinderen alleen plakken en inkleuren.
Activiteit m.b.t. techniek:
kralenplank.
Doel: werken aan de fijne motoriek en pengreep.
Benodigdheden:
- kralenplanken
- kralen
- voorbeelden
- evt. een groot pincet om de kralen mee vast te houden.
De kinderen kunnen deze activiteit individueel doen. Je kunt het in een hoek leggen, op een thematafel of gewoon in de kast om te pakken. De kinderen moeten de afbeeldingen van de voorbeelden zelf maken met de kralen op de kralenplank. Om de pengreep beter te oefenen kun je de kinderen de opdracht geven om de kralen neer te leggen met het pincet.
Hieronder het bestand met 5 voorbeelden.







Spel:
Sneeuwman spel.
Doel: herkenning van de ogen op de dobbelsteen, de benodigdheden voor een sneeuwman duidelijk maken.
Benodigdheden:
- spelbord A3
- scorebladen
- pionnen
- dobbelsteen
- potloden
De kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen. Ze beginnen bij het hoofd van de sneeuwpop op het bord. Als ze op een vakje komen van bijv. een grote sneeuwbal, mogen ze de buik van de sneeuwman op hun plaatje doorstrepen en tekenen op het lege stuk. Dan mag de volgende. De kleuter die na een aantal beurten alle vakjes kon doorstrepen, heeft zijn sneeuwman klaar en is de winnaar. Het maakt niet uit welke muts of sjaal je hebt. Mocht een kleuter het hele bord al hebben gehad en de sneeuwman nog niet klaar hebben, mag de kleuter gewoon opnieuw een rondje doen tot hij/zij alle onderdelen ook heeft.
Hieronder de bestanden om te printen.

Extra werkblad.
Waar krijg je het warm van.
Doel: de kinderen weten van welke spullen ze het warm krijgen en van welke niet.
Benodigdheden:
- werkblad
Kikker heeft een lekkere trui en sjaal gekregen om warm te blijven

Maak jouw eigen website met JouwWeb